CALL OF DUTY BLACK OPS: NOUL REGE AL FRANCIZEI [REVIEW]

Se spune ca vinul este mai bun odata cu trecerea anilor. Sa fie si cazul lui Black Ops? Depinde cum privesti problema. Fiind al saptelea titlu al francizei, Black Ops are o competitie destul de acerba, competitie ce vine chiar din propria ograda, titlul antecedent Modern Warfare 2, sau Call of Duty 6, fiind unul dintre cele mai cunoscute si vandute jocuri din aceasta era. Totusi, nu trebuie sa uitam ca multi de la Infinity Ward si-au luat talpasita de la Activision intre timp, devenind Respawn Enterteiment, toata povara cazand cu acest nou titlu pe umerii celor de la Treyarch pentru realizarea unui nou titlu CoD, pentru care Activison cred ca a bagat mana adanc in buzunar pentru o campanie de marketing destul de agresiva. Toate ca toate, dar este Black Ops un titlu bun? Sincer sa fiu, am privit cu scepticism acest joc, avand in vedere ca sta in umbra unuia dintre cele mai bune “arcade shootere” din toata istoria gaming-ului, fiind nevoit sa scoata iepure dupa iepure din palarie pentru a iesi in fata. Daca reuseste sau nu, ramane sa vedem impreuna in randurile urmatoare.

Daca anul trecut seria Call of Duty avea o locatie moderna in care se desfasura povestea, in acest al saptelea titlu, dezvoltatorii Treyarch au ales sa schimbe abordarea cand vine vorba de naratiune. Jucatorul este implicat de aceasta data intr-o poveste de spionaj, tradare, intriga, dictatori si rusi ultranationalisti, al carui personaj central este un soldat din trupele Black Ops numit Mason. Privind in ansamblu, povestea este o rupere practic de la felul in care a fost prezentata pana acum in franciza din punct de vedere narativ. Inca din primele secunde, jucatorul este intampinat de o metoda de expunere putin mai neortodoxa, portretizandu-l pe Mason legat de un scaun in timp ce isi primeste o doza sanatoasa de electrosocuri. Accentul fiind puternic subliniat de o incarcatura emotionala, prin care cel ce experimenteaza gameplay-ul este implicat direct in poveste, astfel Treyarch reusind sa suspende realitatea si sa realizeze o punte de legatura intre Mason si jucator.

Black Ops se desfasoara pe parcursul a trei decenii si reuseste sa spuna o poveste extrem de incitanta si plina de intorsaturi de situatie neasteptate, dezvoltandu-se pe parcurs intr-una dintre cele mai bine realizate istorisiri de care seria Call of Duty a avut parte pana acum. Mason este, fara doar si poate, mascota celor de la Treyarch, reusind sa se dezvolte intr-un personaj placut si cu care jucatorul de rand se poate indentifica usor. Dar sa fie si un anti erou in anumite momente ale povestii. Aventurile acestuia reusesc sa te poarte prin toate colturile lumii intr-un ritm de pas alergator, locatiile fiind extrem de variate, printre altele fiind si aleatorii din punct de vedere al timpului in care se desfasoara. De la jungle animate aproape de realitate, varfuri de munti in care secventele de quick time event sunt si ele prezente sau, mai nou, controlul direct al vehiculelor. Dar despre acest aspect discutam la gameplay, nu aici.

Dupa cum spuneam, plimbarile agentului Mason sunt urmarite intr-o serie de flashback-uri pe care acesta le are de pe scaunul de care este legat, in timp ce este interogat. De multe ori te vei trezi ca nu poti sa te dezmeticesti bine dintr-o misiune, ca jocul te arunca intr-o alta situatie fara precedent, reusind astfel sa sustina ritmul alert de care aminteam mai devreme. Black Ops este si o mica lectie de istorie,Mason facand cunostinta intr-un moment al jocului chiar cu JFK. Tot complotul desfasurandu-se in jurul unui gaz numit Nova 6, dezvoltat de nazisti in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Gaz de care si anumiti rusi ultranationalisti au auzit si doresc sa il foloseasca impotiva americanilor lipsiti de apararea focoaselor nucleare. Ce sa mai… nazisti, rusi, mai incolo zombies, jocul are tot ceea ce ii trebuie pentru a fi un HIT “la sigur”, dar si un cliseu din punct de vedere al jocurilor de pana acum. “Epic rage moment” M-am saturat de rusi, nazisti si zombie in jocuri… pana in gat … Pana acum pot spune ca au fost omorati zombie in jocuri cat intreaga populatie de pe Pamant inmultita cu 1000. Cat despre rusi si nazisti, acestia au facut obiectul victimizarii si exploatarii in jocuri inca din perioada infanta a jocurilor, cand acestea aveau doar grafica 2D. Cu toate astea, povestea este una de exceptie si pot spune ca ii va surprinde pe multi dintre cei ce o vor experimenta, fiind probabil, in umila mea opinie, cea mai buna de pana acum din serie. Totusi, exista si Call of Duty 8 de anul viitor nu ? Pana atunci Playtech ii acorda lui Call of Duty Black Ops un 10 zombie mititei.

Gameplay-ul a fost rafinat mult de la zilele in care seria Call of Duty se desfasura in al doilea razboi mondial. De la al treilea titlu pana acum, Activision si-au dat seama cam ce pot face cu seria si au reusit sa ofere o experienta din ce in ce mai realista. Black Ops nu face exceptie in acest caz. Mici imbunatatiri au fost aduse seriei fata de titlul precedent, dar si probleme mai vechi revin in atentia publicului.

Dupa cum spuneam mai sus, Activision au bagat mana adanc in buzunare pentru pentru o campanie de marketing extrem de violenta, dovedind ca ori de cate ori un joc din seria CoD se lanseaza, trebuie sa iasa show. Pana si la noi in tara am avut parte de ceva soldati imbracati adecvat, ce au livrat jocul. Totusi acesta nu face obiectul discutiei, dar merita mentionat. Black Ops pot spune ca este unul dintre cele mai variate shootere de pe piata in acest moment. Nu duce lipsa de continut, reusind sa treca de la o era la alta intr-un mod destul de elegant, purtand jucatorul prin diferite locatii, ce au un sentiment aparte de multe ori, secventele de quick time event intorcandu-se si in acest titlu, dar, problemele vechi inca mai bantuie seria.

De exemplu, inteligentul artificial. Acesta nu numai ca este la fel de istet ca un gerbil electrocutat, dar, in acest joc am facut un mic experiment pe ultimul nivel de dificultate. Am lasat NPC-urile sa se impuste intre ele timp de cinci minute, timp in care m-am ascuns dupa o cutie de bataia gloantelor virtuale. In tot acest timp, nici una dintre factiuni nu a suferit vreo victima, asta pana m-am decis sa scot bomboniera din ascunzatoare… si surpriza. Cum mi-am facut simtita prezenta, toate gloantele zburau spre mine de parca aveam o tinta deasupra capului. Nu este prea placut sa incerci sa fii un one man army, dar, in momentul in care resusesti sa termini un nivel, chiar si cu aceste mici neajunsuri, jucatorul are un simt de implinire aproape masochist. Incercand sa termine nivel dupa nivel pentru a-si testa “skill-urile”. Acest mic neajuns, completat de mici erori grafice, fac jocul uneori frustrant. In rest, o experienta placuta. Armele din joc nu sunt jucarii de Airsoft, ci mai mult iti lasa impresia unei arme de foc. Prezenta reculului realist si a prafului de pusca adauga la o experienta placuta. Multe dintre acestea comporandu-se ca si cele din realitate, un exemplu fiind clasicul AKM, care, sincer sa fiu, are acelasi tip de recul pe care cei care au facut armata l-au intalnit. De multe ori in timpul gameplay-ului in timpul campaniei de single player vei schimba un numar de arme de foc, sentimentul de pericol iminent fiind prezent ori de cate ori o secventa se desfasoara in fata ochilor tai. Fie ca te infrunti cu ceva vietnamezi, fie ca esti pe varful unui munte, toate aceste secvente lasa o impresie apasatore asupra celui care incearca campania.

Sincer sa fiu, jocul are impresia unui film regizat de John Woo. Explozii, distrugere, tipete si ordine din toate directiile, subliniaza actiunea lui Black Ops. Multi s-au plans de acest factor, totusi, in umila mea parere, este un plus nu un minus. Gameplay-ul alert de care debordeaza jocul dovedeste ca Black Ops este copilul de suflet al celor de la Treyarch. Jocul a primit, printre altele, si controlul direct al vehiculelor, astfel incat vei putea incerca direct controlul unui avion SR-71, unui Jeep sau unei barci cu motor, realizand o experienta mai autentica din acest punct de vedere. Daca in Modern Warfare 2 aveai parte doar de ceva snow mobile, aici te poti bucura de o serie mai variata de vehicule. Ce mi-a placut foarte mult a fost un moment in joc in care controlezi un elicopter Heim, timp in care trebuie sa distrugi ceva obiective si sa te transformi intr-un pilot de lupta. Pot spune ca este o adaugire placuta seriei, dar controlul acestora este inca la gradul de arcade nu de simulator.

Si daca tot am ajuns la control, hai sa imi spun si cel mai mare of. Sunt jucator si de consola si de PC, dar in acest titlul, detinatorii unui PC sunt dezavantajati inca din start. Pe consola, Black Ops se comporta impecabil, abia in momentul in care am inceput jocul de PC am observat o mica mare problema, si anume, acceleratia mousului. Aceasta sufera de un mic lag la final, fiind similar cu cel pe care controlerele de console pe au in momentul in care tintesti. Este extrem de deranjant sa iti dai seama ca jocul a fost dezvoltat pentru consola si portat pentru PC, mai ales ca aceasta comunitate, in special in Europa si Asia, este destul de mare. Totusi, Treyarch se pare ca au luat aminte de acest neajuns si au promis ca vor elibera un patch pentru rezolvarea problemei. In rest nu se poate spune decat de bine.

Noul Spec Ops este un salt inainte fata de predecesorul sau; adaugarea unui Theater Mode lasa jucatorul sa isi realizeze propiile filmulete, in timp ce se joaca cu unghiurile camerei si secventele pe care le-a salvat. Iar cea mai importanta componenta este… Zombie Mode. Da, copilul de suflet al celor de la Treyarch se intoare si in acest titlu. Modul care a debutat in World at War revine in atentia jucatorului, de aceasta data si cu patru personaje… mai iesite din comun. Sa zicem asa: Se ia o armata de zombie, un birou generic, un numar de arme, un John F. Kennedy, un Richard Nixon, un Fidel Castro si un Robert MacNamara, pentru un final de exceptie impotriva hoardelor de zombie. Pot spune ca este unul dintre cele mai jucate moduri in momentul de fata pe Steam si Console, iar aceasta “mica” adaugire nu face decat sa impinga nivelul productional al jocului la un nou nivel. Playtech ii acorda un 8.5 pentru un gameplay bine realizat si trecem la multiplayer.

Multi dintre fanii acestei serii nici nu termina campania de single player, trecand direct la componenta online a jocului. Daca multi dintre acestia sunt fani inraiti ai seriei sunt dedicati unui multiplayer care de la an la an ofera noi experiente, in acest an au de ce sa se bucure. Black Ops ofera o serie variata de moduri de joc, iar introducerea serverelor dedicate face gameplay-ul mai placut. Clasicele Team Deathmatch, Free-For-All, Search and Distroy, Domination si altele sunt prezente, dar exista si un nou sistem numit Wager Match. Avem multe de explicat aici asa ca o sa incepem cu prima parte, cu care dai nas in nas din primele momente, si anume ecranul de creere a personajului de multiplayer.

Personajul se poate edita dupa bunul plac al jucatorului, astfel camuflajul si logo-ul acestuia sunt lasate in mainile jucatorului, imaginatia acestuia fiind cel mai bun aliat. Pentru inceput ai un numar fix de clase, aceastea fiind deblocate pe parcurs, lasand jucatorul sa isi editeze perk-urile si armele pe care doreste sa le foloseasca. Noua metoda de a dezvolta experienta online este definita de felul in care te comporti si de cate fraguri faci. Astfel, daca pana acum era nevoie sa joci cu o arma si sa realizezi cu ea un numar de task-uri, acum cumperi upgrade-urile pentru aceasta folosind credite ce le castigi in joc. Acest nou sistem se aplica si pentru abilitatile din joc. Daca doresti un anumit perk, il cumperi cu ajutorul Cod Points-urilor castigate in timpul gameplay-ului online. Dar atentie, o data ce ai cumparat ceva ramane acolo, nu se poate vinde inapoi, asa ca alegeti cu grija ce abilitati si atasamente pentru arme doriti sa folositi. Asta ducand la noul mod de multiplayer numit Wager Match.

In esenta, este un test al abilitatilor si al nervilor de fier acest nou mod. Jucatorul pariaza un numar de credite, iar daca acesta termina intre primii trei, acestea se dubleaza sau tripleaza, in functie de locul pe care il are. Daca nu ai terminat in primii trei, atunci acesta pierde punctele pariate. Sunt trei moduri in care poti paria aceste puncte. Primul si cel mai usor de abordat dintre cele trei este Ante Up, urmat de Weekend Gambler si, pentru cei cu adevarat Hard Core, High Roller. Pentru a participa la aceste meciuri trebuie sa investesti ceva puncte. Daca pentru Ante Up ai nevoie doar de zece credite, pentru High Roller, jucatorul va fi nevoit sa scoata din buzunarul virtual zece mii de credite pentru a participa la un asemenea meci. Pe langa asta, poti sa dublezi suma in toate meciurile, dar doar daca ai acceptul celorlalti playerii din lobby. Si aceste moduri sunt impartite in patru categorii.

Sticks and Stone iti da posibilitatea de a juca cu o arbaleta, un cutit balistic sau un topor, castigand puncte prin fatalizarea inamicilor, dar in acelasi timp risti sa iti pierzi toate punctele in momentul in care un oponent te omoara cu toporul din dotare.

One in the Chamber ii da jucatorului un singur glont ce poate ucide oponentul daca il loveste, iar in momentul in care omori un inamic fie cu pistolul, fie cu lama din dotare, primesti un glont. Cel ce are cele mai multe puncte la finalul rundei castiga. Trebuie sa recunosc ca este modul meu favorit pana acum si prezinta o experienta mai tactica. Atitudinea Rambo fiind pedepsita subit de ceilalti jucatori.

Gun Game In acest mod ai la dispozitie un numar fix de 20 de arme, ce se schimba progresiv dupa fiecare frag. Idea in acest mod este destul de simpla. Primul care realizeaza un kill cu toate cele 20 de arme castiga. Totusi fiti foarte atenti la jucatorii agesivi. Daca unul dintre acestia te omoara cu un cutit, noua arma castigata iti va fi sustrasa din inventar.

Si pe final este Sharpshooter care iti pune la dispozitie o arma la intamplare, rezultand intr-un mod online destul de… aleatoriu, acestea schimbandu-se dupa o anumita perioada.

Trebuie sa recunosc ca este unul dintre cele mai bune adaugiri pentru acest joc si sper ca aceste moduri sa se intoarca si in titlurile viitoare. Cu un numar crescand de tipuri de meciuri pe masura ce inaintezi in nivel si cu una dintre cele mai placute experiente online din ultima vreme, Black Ops este de departe cel mai bun multiplayer al anului de pana acum. Pentru asta, Playtech ii acorda un 10 la acest capitol si trecem la grafica si sunet.

Trebuie sa recunosc ca sunt inca uluit de felul in care arata acest joc, atat pe console cat si pe PC. Sentimentul general impus de Black Ops prin grafica sa este unic. Mediile in care se desfasoara actiunea sunt absolut fenomenale. Jungla, secventele subacvatice, pana si misiunile de zbor isi lasa amprenta pe cortexul jucatorului, fara ca acesta sa isi dea seama. Treyarch au folosit pentru acest joc o varianta imbunatata a motorului grafic din World at War, iar membrele care zboara de colo-colo sunt si ele prezente. Pe langa asta, tehnologia de streaming a texturilor, intalnita in Modern Warfare 2 este si ea prezenta, astfel jucatorii cu sisteme mai slabe pot juca si acest titlu. Totusi, exista ceva sughituri ici si colo, mai ales pe versiunea de PC. De cateva ori m-am trezit ca vreau sa trag prin mici fante sau deschizaturi, texturile fiind imbinate prost in acest caz, gloantele mele oprindu-se in aceata. Iar mici intarzieri ale sincronizarii intre voce si grafica sunt prezente. Iar cand spun mici, ma refer la maxim o secunda. In rest, jocul se comporta exceptional. Este posibil ca cei de la Treyarch sa doreasca sa dea o lectie dezertorilor de la Infinity Ward, intre ghilimelele de rigoare, si se pare ca le-a iesit.

Totusi Black Ops arata fenomenal la capitolul grafic. Totul accentueaza experienta de multiplayer sau singleplayer astfel incat jucatorul nu poate decat sa se uite cu mirare cam cat de departe a ajuns tehnologia in ziua de azi. Jucatorul are astfel la dispozitie un nivel de detaliu mai elaborat, dar si efecte de lumina si umbra care pot, de multe ori, sa te lase cu gura cascata. Continuand traditia de dezmembrare si detasare, motorul grafic si fizic de aceasta data poate dezmembra literalmente un adversar, dar, pe langa asta, exploziile arata mult mai real fata de predecesorul sau Modern Warfare 2. Iar daca asta nu era de ajuns, engine-ul a fost modificat pentru a include si cele mai noi tehnologii 3D aparute pe piata gaming-ului. Jocul are posibilitatea de a randa la o experienta fara precedent in 3D stereoscopic pe toate mediile de joc, mai exact PC, PlayStation 3 si Xbox 360, ceea ce nu poate decat sa-i bucure pe jucatori. Practic, avem unul dintre cele mai imersive si realiste jocuri pe care gamer-ul modern, avid de ceva nou, le poate trai.

Iar daca grafica este de laudat, cu exceptia micilor probleme, sunetul este impecabil. Black Ops, chiar daca este o simfonie de explozii uneori, are un sentiment aparte. Daca inca de la primul titlu seria a fost laudata pentru sunetul exceptional, stacheta este ridicata la un nou nivel cu acest ultim titlu. Efectele sonore, fie ca este vorba de o explozie sau o arma ca se descarca sunt cat se poate de aproape de realitate. Sunt momente in joc in care o sa ai impresia ca cei de la Treyarch s-au plimbat plin jungla sau poligonul de tragere cu microfonul pentru a inregistra efectele pentru Black Ops si se pare ca e posibil sa fie cat se poate de adevarat. Toate sunt alese cu mare atentie pentru a completa un joc care se pare ca o sa fie mentionat ceva timp de acum in colo. Iar daca efectele sonore sunt un plus remarcabil, coloana sonora, incarcata de melodii ale vremii pline de mesaje politice si razvratirea ce caracteriza tineretul acelor ani este si ea aleasa pe spranceana. De la Rolling Stone, pana la Credence Clearwater Revival cu al lor Fortunate Son, toate imping mai adanc jucatorul in povestea si atmosfera impusa de cei de la Treyarch. Cat desre actorii vocali… ce pot spune? O lectie pentru alti colosi din industrie. Gary Oldman si multi altii si-au imprumutat vocile in acest joc si felul in care au facut-o pot spune ca este unic pana acum in industrie. Iar efectele sonore pot face sa planga cu lacrimi cat muntele Rushmore un film hollywoodian. Playtech ii acorda lui Black Ops un 9.3 la acest capitol si concluzionam scurt.

Se pare ca asteptarea de un an a meritat. Jocul nu numai ca reuseste sa detroneze fostul rege, dar o face in mare stil. Zombie, poveste, o actiune care te face sa fii atent la fiecare detaliu, un mod multiplayer exceptional si noul sistem de Wager din cadrul meciurilor online fac din Black Ops un joc fenomenal. Totusi, sughiturile de pe varianta de PC sunt notabile, iar pentru asta nu primeste un zece din partea noastra. Nota finala fiind… 9,4

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com