Fericirea la persoana întâi.


Azi cautam prin foldere si mi-am adus aminte ca am tinut vreun an aceasta poza ca wallpaper pe laptop. Mi se pare ca surprinde asa bine ideea ca fericirea este in ceea ce noi ne dorim cu adevarat sa fie si poate sa ia forme suprinzatoare: de la un bilet drag pe un colt de hartie mototolita pana la colturi intunecate in care s-au soptitcuvinte de neuitat sau mirosul mainilor blande care te-au tinut in brate. Exista o groaza de carti si filme care ne invata sa ne apropiem de fericire, dar nu ii dau o definitie concreta: in Men are from MarsWomen are from Venus,  John Gray explica modul in care percep si traiesc femeile si barbati, aratand cum poti ajunge sa fii fericit intelegandu-l pe cel de langa tine mai bine, in Pursuit of Happyness Will Smith joaca fenomenal rolul unui tata care lupta pentru fericirea lui Cristopher si a sa. Definitia lipseste pentru ca, la fel ca si cea a iubirii, nu exista. Cred ca…that’s the spirit :-) La sfarsitul zilei, nimeni in afara de noi insine nu poate spune ce ne face fericiti si, mai ales, nimeni in afara de noi nu ne poate oferi fericirea. Dar, in alta ordine de idei, nimeni nu ne poate lua dreptul la fericire. Si iata cum povestea devine una la persoana intai.

Mi-a luat destul de mult sa inteleg ca fericirea nu poate fi autentica pana in momentul in care invatam sa o…conjugam si la perasoana intai. La inceput mi s-a parut teribil de egoist. Da, sigur, lucrurile bune pe care le facem pentru cei din jur si schimbarile pe care le producem in jur ne aduc si noua multumire, odata cu cei catre care ne indreptam. Fericirea vine insa abia apoi, atunci cand reusim sa interiorizam toate sentimentele frumoase din jur si sa le simtim cu adevarat. Cand ajungem sa ne simtim bine cu noi, cu ceea ce facem si cu ceea ce suntem. Dupa ce am invatat la ce ne simtim confortabil sa reununtam si la ce nu, la ce sa intoarcem obrazul si ce sa strivim fara indoieli din calea noastra, cand am invatat sa pretuim ce avem deja inainte de a ne dori mai mult, atunci cred ca putem sa simtim fericirea. Se spune ca nu poti ajuta prea mult pe altcineva pana nu te ajuti pe tine. Foarte adevarat, si nu ma refer la aspecte materiale. Ci la faptul ca pana in momentul in care tu nu iti stapanesti firea, viata, cariera, va fi foarte greu sa ii ajuti pe altii sa le stapaneasca pe ale lor si sa isi gaseasca drumul.

De zis e usor, normal :-) Ca sa fii fericit, trebuie doar sa inveti sa te eliberezi si sa te intelegi. Dar…”omul s-a nascut liber si este pretutindeni in lanturi”, nu asa spunea Rousseau?

Pentru mine fericirea vine din lucrurile mici si simple de zi cu zi. Cred ca suma lor imi face viata frumoasa si ca daca am sa astept marea fericire apoteotica…o sa imbatranesc asteptand. Ma trezesc zambind cand vad cupluri care se tin in brate la metrou sau copii care isi trag de mana bunicii ca sa alerge spre parc.  Rad zilnic alaturi de colegi de munca de la care am ce sa invat si am parinti care vorbesc cu drag despre acel 25% din munca mea pe care il inteleg concret. Imi vine sa sar de fericire ca fratele meu a obtinut o promovare si ca am reusit sa ii cumpar bunicii mele o rochie noua, dupa indelungi cautari.  Ma bucur cand am castigat un client nou si cand am incheiat o zi plina de idei noi la job, ca am cumparat bilete la teatru pentru weekend si ca am gasit un fotoliu puf perfect pentru camera mea :-D Ma bucur cand am terminat de scris un articol pe blog, ca acesta. Fericirea nu poate veni din exteriorul nostru daca nu stim sa o cautam in lucrurile care conteaza, sa o pretuim indiferent in ce dimensiuni vine si sa o asimilam. Deci, pana la urma, stare de fericire depinde de cum ne raportam la noi insine si de cat de bine ne cunoastem. Iar cunoasterea de sine…eh, asta e un alt drum lung :-)

Lasă un răspuns

